Saturday, July 25, 2009

Dia tengok kita...dia jeling mata...

salam berbahagia..yeah..aku kembali mengegarkan industri perbankan dengan cerita-cerita yang agak logik dan masuk di akal..post kali ni aku nak berkongsi sebuah lagu paberet aku yang sememangnya dah lama aku cari lagu tu dan baru-baru ini aku telah bertemu kembali dengan lagu yang aku cari-cari selama ini.. lagu klasik la pa lagi. Pernah dengar lagu puteri remaja? nyayian Jasni..pertama kali aku dengar lagu tu masa sekolah rendah dalam cerita keluarga 99 (nk tengok cari kt you tube) tapi bukan di nyayikan oleh penyanyi asal Jasni sebab lagu tu digubah dan dinyayikan semula oleh salleh yaakob..meh try layan dulu lagu tu...



Layan

lirik: puteri remaja

eh! dia tengok kita,
eh! dia jeling mata,
aduh mak senyum lagi
amboi nona manis sekali

dia mengenyit,
amboi mak, aku dicubit,
siapa dia oh puteri remaja,

eh! dia malu malu,
di balik selendang yang biru,
dia senyum padaku,
itulah gadis impianku...


pada sesiapa yg tak berapa nak tau tu penyanyi asal lagu ni Jasni bapa kepada Allahyarhamah Roseyatimah dan suami kepada Neng Yatimah


Petikan temu ramah penerbit rancangan Senandung Lagu Lama (Radio Singapura) dengan Jasni pada keluaran Sabtu, 12 Ogos 1987.

Ketika ditanya bila beliau mula menyanyi, Jasni menjawab: "Saya mula menyanyi dalam tahun 38.

Bila pula Pak Jasni mula merakamkan lagu ke piring hitam?
Tahun itu jugalah, tahun 38.

Apa punca yang menyebabkan Pak Jasni diberi peluang untuk merakamkan lagu ke piring hitam?
Kerana pada tahun 38 tu di Singapura ada peraduan keroncong. Jadi pak cik telah memenangi peraduan tu, maka dipanggil untuk menyanyi dalam rekod empat lagu sebagai trial-lah.

Apa lagu-lagu tu pak cik ingat lagi tak?
Lagu-lagu yang pak cik nyanyikan itulah Pemuda Tanah Malaya, Diriku Yang Miskin, yang lagi dua tu saya tak ingat.

Dari tahun 38 hingga tahun-tahun seterusnya berapa banyak lagu yang Pak Jasni nyanyi kesemuanya sekali?
Lebih kurang barangkali 70 atau 80 lagulah. Lagu-lagunya Selamat Pengantin Baru, Jauh Dari Mata, Sumpah Palsu, Rindukan Bunga, Tertawan, Tari Selendang, Nona Kebaya Merah, Apa Dosaku, Bunga Kesuma, Sayang-sayang, Gadis Melayu, Diriku Yang Miskin, Gadis Bandung, Mimpi, Apa Yang Disusah, Siapa Itu Memandang Aku, Baju Biru, Tudung Saji, Puspa Hati dan Bunga Mawar. Itu yang pak cik ingat.

Dalam banyak-banyak lagu tu yang mana satu yang paling popular?
Yang popular sekali Nona Kebaya Merah, yang kedua Selamat Penganti Baru, ketiga - Jauh Dari Mata.

Ada tak pak cik nyanyi di kelab-kelab hiburan misalnya?
Pak cik ada bekerja sebagai penyanyi dalam kabaret Happy World dulu, sekarang Gay World.

Dalam banyak lagu yang Pak Cik Jasni rakamkan ke piring hitam berapa banyak seni katanya Pak Cik Jasni tulis sendiri?
Boleh dikatakan semua lagu yang saya nyanyikan itu saya sendiri tulis dan saya sendiri karang.

Pernah tak Pak Cik Jasni merakamkan suara untuk lagu-lagu filem?
Boleh dikatakan setengah daripada filem-filem Melayu selain daripada P. Ramlee menyanyi tu pak ciklah menyanyi dalam suara latar belakang Yusoff Latiff, Ahmad Mahmud, yang lain-lainlah mana yang tak boleh menyanyi dia orang panggil pak cik menyanyilah.

Tentang lagu-lagu yang pak cik nyanyi berduet dengan Lena, Momo dan lain-lain lagi, Pak Cik Jasni ingat tak lagu-lagunya?
Pak cik ingatlah satu dua lagu pak cik boleh cakap. Nyanyian Asmara pak cik duet dengan Lena, Juitaku Sayang pak cik duet dengan Lena, Tari Selendang duet dengan Momo, dan Sumpah Palsu duet dengan isteri pak cik sendiri Neng Yatimah.

Tentang lagu-lagu lama yang dirakamkan semula Jasni berpendapat:Lagu-lagu lama kalau dibikin cara baru tentu lebih baguslah. Sebab tentu akan tersebut nama-nama orang yang menyanyi, orang yang mengarang dikenang kembali bukan? Memang ada baiknyalah.


sumber:http://hamlau.proboards.com


Terasa mcm diriku berada di zaman 40-50an..klasik yang amat tika mendengar lagu nih..Siapa yang nak dengar lagu asal dari jasni leh cari kat you tube sbb aku tak leh dan tak tau cmna nak download mp3 dia kat sni (lagu versi lama lagi layan)..layan ja lah pokcik.




No comments: