Tuesday, August 3, 2010

Apabila tempurung otak ranap dikunyah dek menteri Pasola…


Sememangnya telah dijadikan yang Maha Esa, manusia berbeza tingkahnya dengan yang dipanggil haiwan. Memanglah manusia tidak sama dengan binatang sebab manusia diberikan akal fikiran yang semoleknya dijadikan akal fikiran yang waras. Sedangkan binatang hanya diberikan otak tanpa akal fikiran.

betullah budak tadika pun tau…

Jadi betullah manusia tak sama dengan binatang?? Terkadang otak bertanya pada hati. Moleklah hati tak mengeluarkan sepatah bahasa sebab kalau tak caci maki yang dijawabnya.
Jadi kenapa nak salahkan binatang atas kesalahan yang manusia lakukan..?? tapi tu kan cakap orang tua-tua manusia yang ‘berperangai seperti binatang’ tapi otak tengak elok ja beruk, singa, gajah, mahupun dubuk sekalipun berkasih sayang.

Tapi manusia pun berkasih sayang juga kan?
Memanglah hari-hari pun manusia berkasih sayang…terkadang yang tiada kasih dan sayang pun dipanggil kasih sayang…yang dibakar dan dibuang tu pun tanda kasih sayanglah tu..

Seorang beliau tak sependapat ..’manusia masih berperikemanusiaan!!’ mungkin saluran kekecewaan yg melanda seorang beliau tersebut. Beliau berhujah takkan nak samakan manusia dengan binatang..agak tidak molek dikatakan begitukan. Tapi betul juga cakap seorang beliau itu, mungkin beliau bercakap berdasarkan suara hatinya yang penuh kasih sayang…maklumlah kasih sayang beliau tak berpenghujung.

Otak bertanya pada seorang beliau ‘ada tak manusia yang tak ada kasih sayang’dengan muka agak berkerut dan kelihatan agak tak senang duduk seorang beliau menjawab mungkin orang yahudi tak sayang kat orang lain. Tapi otak cakap yahudi pun sayang kat orang-orang yang mereka sayang la.betul jugak kan cakap otak..tapi kenapa mereka bunuh orang yang mereka tak sayang?….tanya otak lagi.

Dengan riak muka yang kelihatanya agak muram durjana…sambil menitiskan air mata dan sisa-sisa hingus yang sedia ada, sorang aku menjawab ‘mereka yang tak yahudi pun bunuh orang yang mereka tak sayang; sedangkan pada hakikatnya mereka sayang pada orang yang mereka tak sayang itu’…….dengan penuh tanda tanya sambil mrngaru-garu tempurung kepala, Otak memberi arahan pada badan menghabiskan sisa-sisa meggi yang ada….. rezeki katanya……????

Memo: takda sangkut paut dengan kes anuar dan sepon…

No comments: